Komunikat ze spotkania w Ministerstwie Infrastruktury.

Komunikat
ze spotkania w Ministerstwie Infrastruktury prezesów współpracujących organizacji społecznych środowiska osk przy uczestnictwie prezesa Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów … /KSE/

Staraniem głównie kol. Jana Szymczaka w środę 26 marca 2025r w siedzibie MI odbyło się spotkanie przedstawicieli organizacji reprezentujących środowisko  osk oraz egzaminatorów prawa jazdy Podsekretarzem Stanu Panem Stanisławem Bukowcem odpowiedzialnym w resorcie za problematykę transportu drogowego i z dyrektorem DTD Panią Renatą Rychter wraz ze współpracownikami.

Stronę społeczną na spotkaniu reprezentowali:
1. Grzegorz Łapeta – prezes PFSSK
2. Jan Szymczak – wiceprezes PFSSK
3. Krzysztof Szymański – prezes PIGOSK
4. Roman Stencel – prezes OIGOSK
5. Tomasz Dziuganowski – prezes Rady Głównej KSE

Spotkanie 26 03 2025 1

Podczas spotkania omawiano problemy nurtujące środowisko OSK i podkreślano potrzebę pilnych i strategicznych zmian regulacji prawnych w obszarach szkolenia i egzaminowania osób ubiegających sie o prawo jazdy.

Sygnalizowaliśmy i wskazaliśmy naszym zdaniem istotne problemy branżowe OSK, które wymagają pilnych działań prawnych, przykładowo:

  1. Zmiana przebiegu egzaminu państwowego na placu manewrowym celem zintensyfikowania szkolenia w ruchu drogowym oraz przybliżenia  kryteriów oceny i sposobu wykonania zadań egzaminacyjnych do realiów występujących w pracy kierowcy oraz do faktycznie występujących  zagadnień w eksploatacji i kierowaniu pojazdem, przykładowo:
    a) części praktycznej egzaminu przeprowadzanej w ruchu drogowym nie można przeprowadzić w przypadku, gdy osoba egzaminowana  przystępująca do egzaminu kierując pojazdem podczas wykonywania zadań na placu manewrowym dwukrotne nieprawidłowe wykonanie zadania, o którym mowa w poz. 1–11 tabeli nr 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia, (§12 ust.2 uchyla się pkt.3)
    b) wymóg płynności jazdy podczas cofania w zadaniu 2,
    c) możliwość opuszczania pojazdu w zadaniu 4 „parkowanie wjazd tyłem / przodem”,
    d) asysta egzaminatora przy sprawdzaniu niektórych parametrów technicznych wymagających pionizowania motocykla (zadanie 1),
    e) dostosowanie stanowiska zadania nr 2 „ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu po prostej i łuku do przodu i tyłu” do prowadzenia egzaminów kat. B osób o ponadprzeciętnych gabarytach większymi samochodami typu „SUW”.
  2. Przywrócenie alternatywnej możliwości prowadzenia szkolenia i egzaminu państwowego w zakresie kat. C+E prawa jazdy zespołem pojazdów złożonego z pojazdu członowego (ciągnik siodłowy + naczepa) lub samochodu ciężarowego i przyczepy.
  3. Zmniejszenie częstotliwości obowiązkowej corocznej kontroli przedsiębiorcy prowadzącego OSK w okolicznościach wysokiej zdawalności egzaminów państwowych uzyskiwanej przez kursantów tego OSK w roku poprzedzającym kontrolę oraz braku znamion czy sygnałów o ewentualnych nieprawidłowościach.
  4. Ustawowe uregulowanie niższej wysokości opłaty za praktyczny egzamin państwowy na prawo jazdy prowadzony pojazdem nie pozostającym w dyspozycji ośrodka egzaminowania / WORD/ tj. w trybie przepisów
    art.53 ust.4 i ust.4a ustawy z 05.01.2011 o kierujących pojazdami.
  5. Sygnalizujemy Panu Ministrowi obserwowaną w niektórych WORD-ach „niechęć” do prowadzenia praktycznych egzaminów państwowych pojazdami udostępnionymi przez OSK.

Odnośnie powyższych obszarów tematycznych przedstawiciele resortu transportu poinformowali jn.
Ad1. Zadania realizowane podczas egzaminu państwowego na prawo jazdy oraz kryteria ich oceny wymagają pogłębionej dyskusji oraz kompleksowych zmian dlatego będą przedmiotem dyskusji w ramach Zespołu doradczego powołanego zarządzeniem MI nr.41 z 12.12.2024 (Dz. Urz. MI z 2024 r. poz. 59).
Ad2. Z uwagi na fakt, że Dyrektywa 2006/126/WE ws. praw jady pozostawia państwom członkowskim swobodę odnośnie wyboru rodzaju zespołu pojazdów, którym prowadzone jest szkolenie i egzamin państwowy w zakresie prawa jazdy
kat. C+E zostaną podjęte prace mające na celu utrzymanie obowiązującej aktualnie alternatywy: ciągnik siodłowy + naczepa lub samochód ciężarowy + przyczepa.
Ad3. Postulat będzie przedmiotem dyskusji w ramach Zespołu doradczego powołanego w/w zarządzeniem MI nr.41.

Zdaniem Min. Bukowca: samorządy nie zgłaszają postulatów w omawianym przedmiocie, można rozważyć zmniejszenie częstotliwości kontroli wszystkich ośrodków szkolenia kierowców, ale jest przeciwny różnicowaniu jej zależnie od sytuacji konkretnego OSK.

Ad4. Stanowienie wysokości opłaty za egzamin państwowy prawa jazdy jest kompetencją Sejmików wojewódzkich.

Jeżeli Sejmiki nie realizują kompetencji określonej art.56a ust.2 Ustawy o kierujących pojazdami /uokp/, to załatwienie zgłoszonego problemu wymaga zmiany uokp i będzie również dyskutowane w ramach w/w Zespołu doradczego powołanego w/w zarządzeniem MI nr.41.

Wyprzedzająco ministerstwo wystąpi ze stosownym pismem do Sejmików i Marszałków województw.

Ad5. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego są nadzorowane przez Zarządy województw, więc ministerstwo nie ma prawnych możliwości bezpośredniego wpływu.

Przedstawiciele MI obiecali, że przy okazji organizowanych konferencji, spotkań z reprezentantami WORD-ów i organów ich nadzoru będą podnosili zgłoszony problem i apelowali o wyeliminowanie go.

zredagował Roman Stencel

Podpisy elektroniczne
Polska Federacja Stowarzyszeń Szkół Kierowców z/s w Warszawie, KRS 0000133194 Grzegorz Łapeta – prezes, biuro@pfssk.pl
Polska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców z/s w Piastowie, KRS 0000256376 Krzysztof Szymański – prezes, biuro@pigosk.pl
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców z/s w Koszalinie, KRS 0000276855 Roman Stencel – prezes, oigosk@izbaosk.eu

Komunikat ze spotkania w Ministerstwie Infrastruktury

Spotkanie 26 03 2025 3