XII Konferencja Szkoleniowa PIGOSK.

W dniach 22 – 24 września br. w Hotelu ,,UROCZYSKO SPA” Cedzyna 44D k. Kielc odbyła się XII Konferencja Szkoleniowa organizowana przez Polską Izbę Gospodarczą Ośrodków Szkolenia Kierowców z siedzibą w Piastowie (PIGOSK) pod hasłem:  „ROLA OSK W PODNOSZENIU JAKOŚCI SZKOLENIA KIEROWCÓW – dobre praktyki w bezpieczeństwie ruchu drogowego”

Podczas Konferencji mieliśmy zaszczyt gościć  prelegentów, ekspertów bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawicieli organów rządowej administracji oraz członków Izby wraz z osobami towarzyszącymi. W konferencji uczestniczyło 109 osób.

Na spotkanie z uczestnikami konferencji przybyli m.in.: dr Renata Rychter – Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, Konrad Romik -Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, prof. dr hab. Marcin Ślęzak – Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego, prof. WAT Jerzy Jackowski – Dyrektor Instytutu Pojazdów i Transportu Wojskowej Akademii Technicznej, dr Ewa Odachowska-Rogalska z Instytutu Transportu Samochodowego, Tomasz Dziuganowski – prezes Rady Głównej Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów, Robert Dorosz – wiceprezes Rady Głównej Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów, Roman Stencel – Rzecznik Praw PPOSK, Brokerskie Biuro Ubezpieczeń REGIS, Grzegorz Łapeta – prezes Polskiej Federacji Stowarzyszenia Szkół Kierowców oraz Janusz Ujma – prezes honorowy PFSSK.

Konferencję rozpoczął Krzysztof Szymański – Prezes PIGOSK od przywitania gości.

Pierwszy dzień konferencji rozpoczęła sesja zaproszonych gości z prezentacjami przygotowanymi przez przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury. Pani dr Renata Rychter przedstawiła najważniejsze zmiany wynikające z prac legislacyjnych MI z zakresu działalności ośrodków szkolenia kierowców, między innymi:

  • zmiany wynikające z ustawy o aplikacji mObywatel,
  • rozporządzenie zmieniające przepisy ws. dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami,
  • zmiana rozporządzenia ws. egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach,
  • bazy pytań egzaminacyjnych i testów kwalifikacyjnych
    dla kierowców zawodowych – Katalog pytań egzaminacyjnych,
  • najważniejsze zadania Komisji ds. weryfikacji
    pytań w 2023 r.
  • komunikat Ministra Infrastruktury – z dnia 6 września 2023 r. w sprawie określenia terminu, od którego minister właściwy do spraw transportu będzie przekazywał katalog pytań testowych, o którym mowa w art. 39b1 ust. 7 ustawy z dnia
    6 września 2001 r. o transporcie drogowym = 15 listopada 2023 r. (link do komunikatu: https://dziennikustaw.gov.pl/D2023000186301.pdf),
  • komunikat Ministra Infrastruktury – z dnia 6 września 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających przeprowadzenie testów kwalifikacyjnych z wykorzystaniem systemu informatycznego wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego = 4 grudnia 2023 r. (link do komunikatu: https://dziennikustaw.gov.pl/D2023000186401.pdf),
  • zmiana rozporządzenia MI w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zakres zmian:
    • wydłużenie okresu przejściowego dotyczącego możliwości wykorzystywania do nauki i egzaminowania na kategorie prawa jazdy C+E przy użyciu zestawu pojazdów samochód ciężarowy + przyczepa do  31 grudnia 2026 r.,
    • przepis będzie miał zastosowanie się do pojazdów, w których dowodach rejestracyjnych dokonano adnotacji urzędowej o przystosowaniu pojazdów do nauki jazdy lub egzaminu państwowego do dnia 31 marca 2024 r.,
    • 1 – 21 sierpnia 2023 r. projekt został poddany konsultacjom społecznym – oprócz poparcia dla idei wydłużenia okresu „przejściowego” ze strony organizacji zrzeszających ośrodki szkolenia kierowców (wraz z sugestiami jego wydłużenia nawet do 31 grudnia 2028 r.), pojawiło się szereg bardzo negatywnych głosów ze strony organizacji zrzeszających przewoźników branży transportu drogowego,
    • 29 września b.r. – konferencja uzgodnieniowa.
  • pojazdy z automatyczną skrzynią biegów:
    • data 31 grudnia 2024 r. została określona w § 53 rozporządzenia MI
      z dnia 25 marca 2022 r. ws. szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy (Dz.U. z 2022 r. poz. 739 z późn. zm.),
    • do dnia 31 grudnia 2024 r. ośrodki szkolenia i jednostki systemu oświaty nieposiadające pojazdów z automatyczną skrzynią biegów prowadzą jedynie zajęcia teoretyczne z wykorzystania automatycznych skrzyń biegów.
  • zmiana rozporządzenia MI w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców.

Konrad Romik Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, omówił  działania Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – dobre praktyki i wzory. Przedstawił regulacje prawne KRBRD i WRBRD oraz przedstawił cele i filary Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2021-2030. W trakcie prezentacji poinformował, że w 2023 roku Polska została po raz pierwszy laureatem nagrody Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) Road Safety Performance Index (PIN) Award. W ten sposób doceniony został niemal 50 proc. spadek liczby ofiar śmiertelnych w naszym kraju w ciągu ostatnich dziesięciu lat.

Nagroda PIN Award jest uznawana za odpowiednika Oscara w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.  W poprzednich latach laureatami nagrody za wybitne postępy w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego byli: Litwa (2022 r.), Grecja  (2021 r.) oraz Estonia (2020 r.).

laureat nagrody mi

laureat nagrody

Podczas omawiania aktualnego stanu BRD stwierdzono, że na polskich drogach odnotowujemy spadek liczby wypadków drogowych i ofiar tych wypadków.

Kolejnym bardzo ciekawym tematem była Edukacja w szkołach z Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Prowadzone są szkolenia dla nauczycieli z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego „Droga z klasą – cała wiedza o bezpieczeństwie ruchu drogowego”.

Zagadnienia wychowania komunikacyjnego zostały uwzględnione
w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. gdzie wyodrębniono obszar „Wychowanie komunikacyjne” w klasach IV –VI w przedmiocie „Technika”.

Wychowanie komunikacyjne. Uczeń:

  • bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym, jako pieszy, pasażer i rowerzysta;
  • interpretuje znaki drogowe dotyczące pieszego i rowerzysty;
  • konserwuje i reguluje rower oraz przygotowuje go do jazdy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.        

W podstawie programowej wyodrębniono zakres treści związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego jako oddzielny blok tematyczny składający się z trzech punktów.

Wychowanie komunikacyjne od września 2023 r. :

  • W oparciu o propozycje zgłaszane przez Ministerstwo Infrastruktury, Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dotyczące potrzeby rozszerzenia zagadnień dotyczących wychowania komunikacyjnego w szkole podstawowej, w klasach IV-VI Minister Edukacji i Nauki w dniu
    6 lutego 2023 r.
    podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
  • Zgodnie z nowym rozporządzeniem w podstawie programowej przedmiotu technika wprowadzone zostały istotne z punktu widzenia przygotowania uczniów do bezpiecznego zachowania się w ruchu drogowym (jako pasażer, pieszy, kierujący rowerem lub innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym, takimi jak: hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego, urządzenia wspomagające ruch, itp.) zmiany polegające na znaczącym rozszerzeniu treści nauczania związanych z wychowaniem komunikacyjnym i bezpieczeństwem w ruchu drogowym.

Zmieniona podstawa programowa przedmiotu technika obowiązuje od tego roku szkolnego 2023/2024 w klasie IV szkoły podstawowej, w kolejnych latach – sukcesywnie w klasie V i klasie VI.

ksiazka jak to dziala

Przedstawił też temat osób starszych na polskich drogach i  rozpoczętą w dniu 18 września 2023 roku akcję informacyjno-edukacyjną Senior na drodze do… bezpieczeństwa!”, która ma na celu kształtowanie prawidłowych postaw i zachowań wśród kierowców, pieszych i rowerzystów powyżej 60 roku życia. Warsztaty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego będą odbywały się w wybranych lokalizacjach w każdym z 16 województw w okresie od września do listopada 2023 r. Szczegóły o kampanii znajdują się na stronie: https://www.krbrd.gov.pl/rusza-ogolnopolska-akcja-senior-na-drodze-do-bezpieczenstwa/.

Senior na drodze do ...
Materiał filmowy “Senior na drodze do …”

Roman Stencel, Rzecznik Praw Przedsiębiorców OSK opowiedział w swoim wystąpieniu o podejmowanych działaniach na rzecz Ośrodków Szkolenia Kierowców. Omówił przede wszystkim wystąpienia PIGOSK, OIGOSK i PFSSK do Sejmików Wojewódzkich i Urzędów Marszałkowskich w sprawie wysokości pobieranych opłat egzaminacyjnych za egzaminy przeprowadzane na pojazdach podstawianych na egzamin przez ośrodki szkolenia kierowców. Przedstawił też analizę zdawalności egzaminów praktycznych kat. B prowadzonego pojazdem osk. Na zakończenie swojego wystąpienia poruszył istotny temat dotyczący pojazdów  wyposażanych w elektryczny hamulec pomocniczy powiązany z systemem wspomagającym ruszanie na wzniesieniu. Zaznaczył, że specyfika działania elektrycznego hamulca pomocniczego uniemożliwia wykonanie zadania „Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu” (załącznik 1 tabela 1 poz. 6). W skutek kwestionowanej regulacji wykluczane są ze szkolenia i egzaminowania pojazdy wyposażone w elektryczny hamulec pomocniczy.

W związku z tym zgłoszono powyższe uwagi do projektu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23.08.2023 r. ws. egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami z prośbą o akceptację i wdrożenie do systemu prawnego proponowanych zmian.

W drugim dniu konferencji realizowaliśmy tematy związane bezpośrednio z prowadzeniem naszej działalności. Przed pierwszym wystąpieniem utrwaliliśmy naszą obecność wspólnym zdjęciem.

28 Zdjecie grupowe scaled

  • Następnie rozpoczęto od wystąpienia przedstawicieli Brokerskiego Biura Ubezpieczeń REGIS. W swoim wystąpieniu zapoznali uczestników ze specjalnym programem ochrony OSK i Portalem REGIS.

Temat „Nowe i oczekiwane kompetencje w transporcie drogowym” przedstawił prof. dr hab. Marcin Ślęzak, Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego. Podczas swojego wystąpienia szczegółowo omówił  zintegrowany system kwalifikacji (zsk) podkreślając, że z analizy obowiązujących regulacji prawnych oraz sytuacji w branży transportu drogowego wynika m.in. pilna potrzeba jednoznacznego opisu kompetencji i wymagań w poszczególnych zawodach.

prof. WAT Jerzy Jackowski, Dyrektor Instytutu Pojazdów i Transportu Wojskowej Akademii Technicznej omówił temat: ,,Problematyka eksploatacji samochodów elektrycznych”. W swoim wystąpieniu zaznaczył, że elektryczna ofensywa w dziedzinie motoryzacji stopniowo nabiera tempa, choć na polskich drogach samochód zasilany prądem to w dalszym ciągu rzadkość, a rozwiązanie to zdobywa coraz większą liczbę zwolenników. Przedstawił szczegółową analizę wad i zalet samochodów elektrycznych oraz co przemawia za wyborem samochodu elektrycznego, a co powstrzymuje kierowców przed zakupem takiego pojazdu?

Na konferencji nie mogło zabraknąć wystąpienia dr Ewy Odachowskiej-Rogalskiej, psycholog ITS z referatem nt. “Znaczenie stresu w pracy instruktora nauki jazdy”. W jej prezentacji zostały poruszone psychologiczne i zdrowotne aspekty instruktorów nauki jazdy, prowadzenia przez nich pojazdów i wpływ na całokształt ich jakości życia.

W ostatnim wystąpieniu Tomasz Dziuganowski: Prezes Rady Głównej Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów przedstawił tematykę związaną z charakterystyką egzaminatora i kursanta. Na podstawie przeprowadzonych badań jest to bardzo ważne, aby wiedzieć na jakie zagadnienia należy zwrócić uwagę podczas przeprowadzanego egzaminu.

Konferencję zakończyło wystąpienie Krzysztofa Szymańskiego, który w imieniu Zarządu Polskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców podziękował wszystkim zaproszonym gościom, prelegentom i uczestnikom Konferencji za czynny udział w spotkaniu.

Dzięki takim konferencjom możemy wdrożyć zdobytą wiedzę w szkoleniu kierowców oraz podnosić jakość szkoleń.

Podczas dwudniowej konferencji odbywały się również spotkania integracyjne. Udział w nich daje możliwość wymiany myśli na temat działalności szkoleniowej i egzaminacyjnej.

Poprzez takie spotkania zacieśniane są więzi międzyludzkie. Nawiązywana jest również współpraca koleżeńska i zawodowa.

Opracował: Wojciech Góra – Dyrektor biura 

Po raz 12 zrealizowaliśmy konferencję szkoleniową wpisującą się w ciąg działań naszej organizacji oraz naszych Członków na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Będziemy kontynuować takie przedsięwzięcia . Udało nam się stworzyć  zespół wykładowców oraz przedstawicieli organizacji pracujących na rzecz szkolenia i egzaminowania. Dzięki temu konferencja ma wysoki poziom merytoryczny i cieszy się dużym zainteresowaniem.  W imieniu Zarządu naszej organizacji serdecznie dziękuję wszystkim, którzy w tej konferencji uczestniczyli i wspierają nas swoją wiedzą i doświadczeniem.

Z wyrazami szacunki
Krzysztof Szymański
Prezes PIGOSK

Fotorelacja z Konferencji szkoleniowej fot. W. Góra: